خودروهای ایرانی و خارجی

قیمت، لیست، اخبار و انواع خودروهای ایرانی و خارجی

خودروهای ایرانی و خارجی

قیمت، لیست، اخبار و انواع خودروهای ایرانی و خارجی

راههای موثر برای کاهش مصرف سوخت خودرو

دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۲، ۰۲:۱۳ ب.ظ

خودروهای ایرانی و خارجی

وسایل نقلیه مدرن گران قیمت هستند و برچسب قیمت بر روی آنان به طور ترسناکی  جلب توجه می‌کند و البته قیمت خودرو نخستین مورد درگیر کننده برای مالکیت خودرو است وعلاوه بر این مسائلی مانند تعمیر و نگهداری باید دارای منابع مالی باشد. در عین حال اگر در یک منطقه متراکم زندگی می‌کنید مشکل مهمتری به نام پارکینگ وجود دارد و بعد از این هم مسائل مهمی‌مانند بیمه خود را نمایان می‌کند که ممکن است خرج یک خودرو را از هزینه نگهداری کودک شما پرخرج تر کند.

ما قصد داریم در این مطلب به مسئله اقتصاد سوخت و راه کارهایی برای بهبود این مشکل بپردازیم تا حداقل خودروی شما برای شما خرج نگاه داری و هزینه پایین تری داشته باشد.

سیستم شروع –توقف

وسایل نقلیه با سیستم‌های شروع /توقف با این ایده تولید شده اند که موتور شما در زمانی که در حال توقف است بتواند کارکرد موتور را پایین اورده و بدین ترتیب مصرف سوخت را به شکل بسیار خوبی کاهش می‌دهند و خوب زمانی که شما در ترافیک بوده و یا در پشت چراغ قرمز طولانی توقف کرده و یا اینکه منتظر کودک خود هستید تا از مدرسه بیرون بیاید بهترین ایده برای کاهش مصرف سوخت است.

پس اگر شما می‌خواهید یک سواری جدید تهیه کنید بهتر است این فناوری را نیز مد ننظر داشته باشید تا بهره وری خودرو خود را به نحو چشمگیری در ترافیک سنگین و شهری بهبود ببخشید.

بنزین با اکتان بالا

به نظر شما چه درجه سوختی مهم است اگر خودرو شما خواستار بنزین معمولی است به احتمال فراوان باید برای آن هزینه بیشتری در آینده انجام دهید ولی به نظر ما بنزین با اکتان ۹۳ می‌تواند حال موتور خودرو شما را بهتر کند و در نتیجه می‌توانید پس انداز خود را از این راه به حداکثر برسانید.


وزن بیش از حد

همگی به خوبی می‌دانیم که خودروهای سبک و کوچک مقرون به صرفه تر از شاسی بلند‌هایی با لاستیک‌های برجسته هستند که مدام شرکت‌های تولید کننده این گونه خودروها در حال طراحی‌های مجدد این غول پیکرها هستند.

یک راه برای صرفه جویی در سوخت این است که وسایل اضافی و غیر ضروری را از خودرو خود به بیرون بیاورید و البته اگر می‌خواهید خودرو جدید خریداری کنید سعی کنید دسته خروس وزن‌ها را برگزینید.

فیلتر‌های هوا را تمیز نگاه دارید

تصور کنید که شما مجبور هستید از طریق یک لوله کثیف تنفس کنید و به همین ترتیب باید در یک مسابقه دوی ماراتن شرکت کنید احتمال این هست که قبل از اینکه چند مترجلوتر بیاورید دیگر قادر به حرکت نباشید و خودرو شما نیز هیچ نفاتوتی در این موضع ندارد. یک فیلتر هوای کثیف توانایی موتور در نفس کشیدن را محدود کرده و عملکرد ان را به طور بالقوه کاهش و مصرف سوخت را بالاتر می‌برد .

خبر خوب این است که این فیلتر هوا بسیار ارزان است و هیچ ابزار خاصی نیز برای تعویض خود لازم ندارد و خوب مکانیک خود باشید و به راحتی فیلتر هوای خود را سرکشی و در صورت لزوم تعویض کنید.

دقت در باد چرخ‌ها

لاسیتک‌ها همیشه یکی از موارد نادیده گرفته شده در خودرو‌ها از سوی خریداران هستند و البته به شرطی بی خطر هستند که به طور مرتب وضعیت سلامت و فشار لاستیک‌ها چک شود که بدیهی است که می‌تواند از یک خطر قریب الوقوع جلوگیری کند.

فشار لاستیک مناسب می‌تواند بهترین مصرف سوخت اقتصادی را برای خودرو شما فراهم اورد و شما فقط تصویر کنید وقتی که فشار لاستیک‌ها کم است چرخ‌ها باید چه مقاومت فوقالعاده ای از خود نشان دهند و متاسفانه این فقط یک مسئله بهره وری نبوده و یک نگرانی ایمنی نیز است.

خودروسازان مدت زمان زیادی را برای تلاش برای تعیین فشار مطلوب برای یک وسیله نقلیه صرف می‌کنند . بنابراین مهم است که به دنبال این اعداد و ارقام باشید که معمولا در یک پلاکارد خاص بر روی بدنه داخل خودرو الصاق می‌شود. به هر حال مساله بهره وری سوخت و ایمنی به حد کافی به نظر می‌رسد تا لاستیک خود را به درستی پمپاژ کنید.

روغن خودرو  را به موقع عوض کنید

روغن تازه یکی از مهمترین مسائل بهره وری یک موتور احتراق داخلی است و روان کننده محل اتصال میل لنگ است که به طور یقین سخت ترین جا برای یک مایع در داخل یک خودرو است و وظیفه خنک کنندگی اجزای داخلی موتور و همچنین تمیز کردن انان را بر عهده دارد و در ضمن از خوردگی انان نیز جلوگیری می‌کند که البته ما تعداد انگشت شماری از وظایف روغن موتور را برای شما بازگو کردیم.

اگر فاصله زمانی بین تعویض روغن موتور شما طولانی شود می‌تواند به ضخیم تر شدن روغن منجر شود که مانع از یک رانندگی کارامد شده و لجن روغن باعث اصطکاک و سایش اجزای داخلی موتور و البته در آینده هزینه‌ها ی بسیار بیشتری بر روی دوش شما می‌گذارد. توصیه می‌کنیم بر اساس توصیه کارخانه سازنده به این عمل مباردت ورزید تا پاداش بهره وری سوخت بهتر را دریافت کنید.

آرام تر برانید

برای چه عجله دارید می‌خواهید به یک عروسی برسید یا اینکه شوهرتان بر روی گاز مانده است بالاتر بردن سرعت همواره در بزرگراه‌ها می‌تواند مصرف سوخت شما را نیز همانند سرعت در بزرگراه بالاتر ببرد.

به هر حال سرعت بالای ۸۰ کیلومتر در ساعت طبق تحقیقات ضمن ایمنی کمتر باعث افزایش مصرف سوخت شما می‌شود و رانندگی آهسته تر می‌تواند به طور چشمگیری باعث افزایش کیلومترهای پیموده شده در یک بار سوخت گیری شود و ضمن کمتر تلف شدن وقت شما در پمپ بنزین در جیب شما نیز صرفه جویی چشمگیری خواهد کرد.

استفاده از کروز کنترل

چه راهی بهتر از ثابت نگه داشن سرعت خودرو در یک اتوبان صاف تا چشمهای شما نیز مدام به کنترل سرعت دوربین خودرو نباشد استفاده از کروز کنترل است تا با روشن کردن ان خودرو شما با یک سرعت مناسب به مسیر خود ادامه دهد.

سیستم کروز کنترل می‌تواند بهره وری سوخت خودرو شما را با تعدیل سرعت به حداکثر برساند تا یک رانندگی آرام تر و بهره وری سوخت بیشتر داشته باشید.

پدال‌ها

سیستم کروز کنترل می‌تواند سرعت شما را در یک بزرگراه ثابت نگاه دارد و شما باید همین تلاش را در سرعت‌های پایین  تر نیز انجام دهیدو بهتر است از فشار بیهوده بر روی پدال گاز و سپس فشار بر روی پدال ترمز برای پایین اوردن سرعت اجتناب کنید تا مصرف سوخت بهتری داشته باشید.

سعی کنید هموراه در پشت فرمان حالت آرامش و دلی ارام داشته باشید و همره با احتیاط عمدی رانندگی کنید که مطمئنا یک رانندگی سرگرم کننده ای برای شما خواهد بود و در ضمن در پول شما نیز صرفه جویی خواهد کرد که البته این توصیه بیشتر برای رانندگان جوان و نوجوان عاشق سرعت بود.

چشمان خود را باز نگاه دارید

و سرانجام مهمترین توصیه ما برای صرفه جویی در سوخت حواس جمع در ترافیک است اگر شما متوجه چراغ قرمز در جلوتر شدید بهتر است پای خود را به آرامی‌بر روی پدال ترمز فشار دهید تا اینکه به یکباره ترمز کنید.

اگر شما بتوانید رفتار سایر رانندگان را پیش بینی کنید شما می‌توانید حرکت خود را نیز به روز نگاه دارید تا از توقف و شروع به حرکت‌های بی مورد که مصر ف سوخت را هم بالاتر می‌برد اجتناب کنید.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی